fredag 3 augusti 2012

Sega fudgesnittar med lakritskolor

Det har ju blivit ”inne” med att använda lakrits i bakning och när jag hittade detta recept bestämde jag mig för att följa med i trenden. Sega fudgesnittar med lakritskolor är ursprungligen Elin Bergmarks vinnarrecept från tidningen Lands SM i småkakor 2012, jag har bara ändrat lite i instruktionerna. Kakorna blev jättegoda och jag serverade dem på min födelsedag. 
Sega fudgesnittar med lakritskolor
ca 30–35 st
Ingredienser
150 g rumsvarmt smör
¾ dl strösocker
1 dl mörkt muscovadosocker
knappt 1 dl ljus sirap
3 dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
4 st mjuka lakritskolor av typen Kicks, 80 g

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 175 grader.
2.      Rör smör, strösocker och muscovadosocker till en slät kräm i matberedare eller med elvisp.
3.      Tillsätt sirapen och blanda noga.
4.      Blanda mjöl, kakao, bikarbonat och vaniljsocker i en separat skål. Tillsätt detta i smörsockersmeten och kör till en jämn och slät smet.
5.      Grovhacka lakritskolorna och blanda ner dem i smeten.
6.      Ta upp degen på ett mjölat bakbord och forma till 4 knubbiga längder. Använd lite mjöl under utbakningen så fastnar inte degen.
7.      Lägg längderna på en bakpappersklädda plåtar, 2 på varje plåt. Platta inte till dem de flyter ut tillräckligt under gräddningen.
8.  Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Skär längderna till sneda snittar medan de är varma.

Stilla nu ditt sötsug! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar