torsdag 9 augusti 2012

Helenas Cake Pops

Jag blev så nöjd med fikat som jag gjorde när jag fyllde år så ikväll skickar jag ut receptet på Cake pops som jag skapade till min dag. Med en kärna av vit choklad kladdkaka och ett yttre av mjölkchoklad med bitar av jordgubbar i gick de hem hos barnen såväl som hos de vuxna. Kanske är detta det ultimata godiset att smaska på till den avslutande helgen i OS. Nyss såg jag Bolt springa hem guldet i OS men varför inte göra dessa till semifinalen som Sverige ska spela i handboll imorgon.
Helenas Cake Pops
ca 30 st
Ingredienser:
2 ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 gram margarin eller smör
100 gram vit choklad
2 ½ dl vetemjöl
100 gram philadelphiaost, neutral
190 gram jordgubbschoklad, Karl Fazer -Jordgubb & Vanilj
1 msk neutral olja
strössel
klubbpinnar eller grillpinnar

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 200 grader.
2.      Smöra en form med löstagbar kant.
3.      Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
4.      Grovhacka den vita chokladen. Smält smöret, tillsätt den vita chokladen och rör om tills allt har smälts och blandats.
5.      Blanda smörblandningen med äggsmeten och tillsätt mjöl.
6.      Vänd försiktigt ihop smeten och häll ner den i formen.
7.      Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.
8.      Låt kladdkakan svalna.
9.      Mosa sönder kakan i en bunke och rör ihop med philadelphia.
10. Forma till bollar, sätt fast dem på pinnarna och ställ dem kallt i 30 minuter.
11. Smält jordgubbschokladen och blanda med oljan. Bred ut chokladen med en slickepott och strössla dem.
12. Sätt fast pinnarna på något så att de står stabilt t.ex. ett oasisblock.
13. Låt dem återigen ställas kallt, tills de har stelnat.
14. Duka fram och mumsa på.

Börja nu med ert bakmaraton, nästa OS-gren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar