måndag 27 augusti 2012

Lime- och saltlakritssglass

Halloj! Igår gjorde jag denna glass med receptet taget från en av två favoritmatböcker just nu, Söta saker av Therésia Erneborg. Jag använde lakritsströssel som jag krossade lite extra som lakritssmaksättning. Lime och lakrits passar utmärkt tillsammans och till glassen serverade jag färska jordgubbar från vår stuga och blåbär från en liten skog i Umeå. Jag blir lite deppad av tanken att jordgubbssäsongen i princip är över fast att den varade länge i år.
Lime- och saltlakritsglass
Ingredienser:
2 ägg
1 dl strösocker
2 ½ dl mjölk
1 lime
2 dl vispgrädde
1-2 msk saltlakritssmaksättning t.ex. pulveriserade lakritskarameller

Gör så här:
1.      Vispa ihop ägg och socker och blanda ner tillsammans med mjölken i en kastrull. Låt blandningen sjuda svagt under omrörning tills den blir tjock
2.      Riv ner skalet från limen och ta kastrullen från spisen.
3.      När äggsmeten svalnat, rör ner grädden (den ska vara ovispad) och häll allt i en plastburk med lock. Ställ den i frysen och låt glassen frysa i en timme.
4.      Ta ut den när glassen börjat anta fast form och rör ner saltlaktrissmaksättningen lite slarvigt. Den ska inte blandas helt med glassen utan göra den svartrandig.
5.      Ställ tillbaka burken i frysen och frys i minst tre timmar till.
6.      Ta fram glassen några minuter före servering så att den mjuknar.

Glassa på!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar