torsdag 15 augusti 2013

Kaiserschmarrn

Kaiserschmarrn eller Kejsarpannkaka som det heter på svenska är en österrikisk variant av den svenska tjockpannkakan. När jag var i Wien i våras blev det ingen Kaiserschmarrn men när jag väl kom hem provade jag på att göra en variant av denna delikatess. Jag märkte att ordet Kaiser användes flitigt i Österrike, du kan även hitta Kaisersemmeln (Kejsarbröd) där och om du åker till Wien rekommenderar jag verkligen att besöka Schönbrunn. Det var den kejserliga ätten Habsburgs sommarslott.
Kaiserschmarrn
2 portioner
Ingredienser:
3 ägg
1 ½ dl vetemjöl
1 tsk strösocker
½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 ¼ dl mjölk
75 g margarin eller smör
Tillbehör:
lätt- eller osockrad sylt t.ex. plommon eller jordgubb
florsocker
ev. vispad grädde
alt. färska bär eller nötter

Gör så här:
1.      Dela äggulorna från äggvitorna.
2.      Rör ihop äggulorna med mjöl, socker, vaniljsocker, salt och mjölk till en slät smet.
3.      Vispa äggvitorna hårt och vänd försiktigt ner dem i smeten.
4.      Smält smöret, tillsätt det i smeten och blanda om.
5.      Häll ner smeten i en stekpanna med hög kant. Stek pannkakan på låg värme tills den har stelnat. Vänd sedan pannkakan, riv den i mindre bitar och stek allt gyllenbrunt.
6.      Pudra över florsocker och lägg på sylt och grädde, bär eller nötter.

Viel Glück!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar