onsdag 5 oktober 2011

Hej och välkommen! Kaneljitterbuggare med hjortron

Hej och välkommen till min blogg! :)

Här kommer jag att lägga ut recept på mat, fika och annat gott. Jag kommer göra inlägg om hur jag fixar stämningen till en mysig middag eller högtid och tipsa om nya eller gamla produkter som jag fallit för. Men det blir även små reportage om resor jag gör och restauranger och caféer jag hittar på vägen.

I mitt första inlägg bjuder jag på ett eget recept av Kaneljitterbuggare med hjortron.

Ha det bra så länge! :D
Kaneljitterbuggare med hjortron


Ca 15 st

Ingredienser:

100 g smör

½ dl strösocker

2 dl vetemjöl

2 tsk kanel

1 st äggula

Marängen:

1 st äggvita

½ dl socker

½ dl hjortronsylt


Gör så här:

1.      Arbeta samman mjöl, socker, kanel och äggula. Linda in mördegen i plastfolie och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

2.      Vispa ihop äggvita och socker lätt. Tillsätt hjortronsylt och vispa till ett hårt skum.

3.      Ta fram mördegen och kavla ut den till en ca ½ cm tjock rektangel. Bred marängen över plattan och rulla ihop den på längden. Lägg den i kylen inlindad i plastfolie i ytterligare 30 minuter.

4.       Sätt ugnen på 175 grader.

5.      Skär rullen i drygt 1/2 cm tjocka bitar och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Grädda dem i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar