torsdag 12 december 2013

Vallmoknäcke


I år har jag fortsatt baka mig igenom Mia Öhrns bakbok Julens godsaker. Men detta recept gjorde jag förra året. Jag har i princip följt det till punkt och pricka, fast jag valde ett vanligt dinkelmjöl eftersom det var det jag hade hemma och jag använde olivolja. Dessutom är receptbeskrivningen delvis omskriven. Mina knäcken blev runda men självklart går det att göra vilken form du vill och sedan kan du också bryta dem i mindre bitar.
Vallmoknäcke

Ingredienser:
25 g jäst
4 dl (240 g) vetemjöl
1 ½ dl (90 g) fullkornsdinkelmjöl
1 ½ tsk salt
1 msk oliv- eller rapsolja
1 dl blå vallmofrön

mjöl till utbakning
fint havssalt eller flingsalt att strö över

Gör så här:
1.    Smula ner jästen i en bunka, tillsätt vattnet och rör om tills jästen löses upp.
2.    Blanda mjölsorterna med saltet och rör ner degspadet tillsammans med oljan. Rör till en ganska kletig deg, arbeta degen i några minuter.
3.    Tillsätt vallmöfrön. Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.
4.    Sätt ugnen på 225 grader.
5.    Stjälp upp degen på ett ordentligt mjölat bakbord. Dela degen i 8-10 bitar och kavla varje bit så tunt och jämnt det bara går.
6.    Lägg knäcket på bakpapperklädda plåtar och nagga med en gaffel. Strö över med lite havssalt (men var försiktig med saltet, sältan får inte ta över).
7.    Grädda dem i mitten av ugnen, ca 12-15 minuter. Knäcket ska bli jämnt gyllenbruna, det blir extra gott om de är rejält gräddade så ta inte ut dem för tidigt. Men passa dem noga.
8.    Låt svalna och förvara torrt.

Tipp tapp, tippe-tippe-tipp-tapp, tipp, tipp, tapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar