söndag 1 april 2012

Scones med hallonkesella

I morse slängde jag ihop några scones till frukost innan jag lämnade Södermalm för att bege mig ut på en söndagstur i Stockholm. De blev saftiga och smaken av hallon fick mig att längta efter färska hallon. Men nu är det i alla fall april och ett steg i rätt riktning, mot sommaren! Det blir inget aprilskämt idag jag får kanske grunda på ett till nästa år istället.

Scones med hallonkesella
4 st
Ingredienser:
4 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 gram smör
250 gram hallonkesella
0,5 dl mjölk
2 tsk farinsocker
Till servering:
Hallon
Smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Klicka ned smöret och arbeta in det med fingertopparna.
4. Tillsätt kesella och mjöl, arbeta snabbt ihop till en deg.
5. Platta ut degen till 4 runda kakor och skär ett kors i varje bröd. Strö farinsocker över dem.
6. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
7. Servera med hallon och smör.

Hoppas ni får en trevlig vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar