torsdag 13 juni 2013

Nutellacookies

I går tog jag studenten och dessa kakor var med på fika bordet när jag firades av släkten. Receptet kommer från tidningen Hembakat men jag satte min egen prägel på receptet, då jag ändrade instruktionerna till en viss del. När jag bakade luktade det Ballerinakex i hela huset men smaken i det färdiga resultatet gick mycket mer åt nöthållet. De blev härligt mjuksega och den knapriga hasselnöten var pricken över i:et.
Nutellacookies
24-30 st
Ingredienser:
1 dl strösocker
1 ägg
2 dl Nutella, kylskåpskall
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Garnering:
pärlsocker
hasselnötter

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 175 grader.
2.      Blanda ägg med socker. Tillsätt den kylskåpskalla nutellan och rör om till en slät smet.
3.      Blanda i vetemjöl med bakpulver. Häll ner mjölblandningen i smeten och arbeta ihop till en smidig deg.
4.      Rulla degen till 24-30 stycken bollar, antingen  i storleken som 1-kronor eller en 5-kronor. Platta till dem lätt och lägg ut dem på bakpappersklädda plåtar. Doppa ovansidan i pärlsocker och tryck fast en hasselnöt i mitten av varje kaka.
5.      Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt kakorna svalna på galler.

För jag har tagit studenten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar