tisdag 6 december 2016

Klassiska Lussekatter

En vecka kvar till Lucia! Så det är högtid att baka årets sats av Lussekatter, om inte ens andra sats. ;) Det här receptet har jag fått från min mamma som ser saffranet som det absolut viktigaste inom bakning vid jul. Hennes lussekatter blir alltid goda - en världsmästare på lussekatter och kanelbullar. Därför kan jag lugnt säga att det här är det ultimata receptet om du letar efter den traditionella och klassiska lussebullen.
Klassiska Lussekatter
Ingredienser:
50 g jäst
5 dl standardmjölk
200 g margarin
1/2 tsk salt
2 paket saffran (totalt 1 g)
ev. 1 ägg
2 dl socker
ca 15 dl vetemjöl
Garnering:
russin
2 msk vatten
1 ägg

Gör så här:
   1. Smält matfettet i en kastrull.
   2. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader.
   3. Smula ner jästen i en degbunke och häll över degvätskan. Rör tills jästen löst sig.
   4. Stöt saffran med lite av sockret i en mortel och rör ner i degvätskan.
   5. Tillsätt övriga ingredienser men spar lite mjöl till utbakningen.
   6. Bearbeta degen tills den blir smidig, ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.
   7. Låt inte degen bli för fast, en lite lösare deg ger luftigare bröd.
   8. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 45 min.
   9. Knåda degen på lätt mjölat bakbord, dela den i 40 bitar. Baka ut varje del till en smal rulle. Rulla änderna åt varsitt håll, så de formar ett extra snurrigt S och möts i mitten. Tryck ihop S-formen en aning.
   10. Lägg lussekatterna på bakpappersklädda plåtar och tryck ner två russin i varje lussekatt, en i vardera snurra.
   11. Plasta över bakplåtarna eller lägg en bakduk över för att jäsa i 40-45 min.
   12. Sätt ugnen på 250 grader.
   13. Grädda 5-7 minuter i mitten av ugnen tills lussekatterna är gyllenbruna.
   14. Vispa ihop ägget med vatten. Pensla äggblandningen på lussekatterna direkt när de kommit ur ugnen.
   15. Låt svalna under bakduk på galler.
   16. Fördela lussekatterna i plastpåsar efter att de svalnat helt och frys helst in dem du inte äter samma dag, för att de ska förbli så saftiga som möjligt.

Lusse lelle, lusse lelle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar