tisdag 22 juli 2014

Finska pinnar

Redan dagen efter jag kom hem efter en helg i Vasa bakade jag dessa Finska pinnar. Jag gjorde dem till min pappa som älskar denna enkla klassiker men de spröda kakorna gick lika mycket hem hos resten av familjen.
Finska pinnar
50–60 st
Ingredienser:
4 bittermandlar
½ dl strösocker
200 g smör, rumsvarmt
4 ½ dl vetemjöl
Pensling & garnering
ca ¾ dl sötmandel, hackad
ca ¾ dl pärlsocker
1 äggvita

Gör så här:
1.      Sätt ugnen på 175 grader.
2.      Riv bittermandel fint.
3.      Rör samman bittermandel, smör och 3 ½ dl mjöl. Den sisa decilitern av mjölet tillsätts lite  taget.
4.      Låt degen vila i kylskåpet i minst 30 minuter.
5.      Dela degen i 4 delar. Rulla ut varje del till en fingertjock längd. Skär varje längd i 4-5 cm långa bitar.
6.      Blanda hackad sötmandel med pärlsocker i ett fat. Pensla bitarna med äggvita och rulla den äggpenslade överdelen i mandelblandningen.
7.      Lägg kakorna på bakpappersklädda plåtar och grädda  ugnens mitt, 10-12 minuter.
8.      Låt finska pinnarna svalna på galler. 

Onnea!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar