tisdag 21 februari 2012

Hjortronsemlor

Nu är det semmeltider och i år provade jag att göra semlor med hjortrongrädde och en chokladfyllning. Receptet på själva semmelbullarna har jag tagit från Leila Lindholms bakbok ”A piece of cake”. Hjortronsylten blev min norrländska touch i bakverket och chokladfyllningen tillfredsställde mitt chokladbehov.
Hjortronsemlor
ca 20 st
Ingredienser:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk (3 %)
50 färsk jäst för söt deg
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 gram mjukt smör
1 ägg
ca 11-12 dl vetemjöl
Chokladfyllning:
3 dl mjölk (1 msk per bulle)
1 dl kakao (1 tsk per bulle)
1 dl florsocker (1 tsk per bulle)
+ inkråm från semlorna
Garnering:
6 dl grädde
 1 1/2 dl hjortronsylt
2 msk florsocker
Gör så här:
1.      Stöt kardemummakärnorna. Värm mjölken och kardemumman till 37 grader.
2.      Smula ner jästen i en bunke och lös upp den i mjölken. Tillsätt strösocker, salt, smör och ägg.
3.      Rör ner lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg men den får inte bli för kompakt.
4.      Jäs degen under bakduk i 45-60 min.
5.      Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i ca 20 bitar. Forma till runda bullar.
6.      Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Sätt ugnen på 200 grader. Låt bullarna jäsa under bakduk i 45-60 min.
7.      Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 min. Låt svalna.
8.      Skär av lock på bullarna och lägg dem åt sidan. Gröp et hål i semlorna och läg inkråmet i en skål. Blanda det med resten av chokladfyllningens ingredienser. Fyll semlorna med chokladmassan.
9.      Vispa grädden tills den är fast och rör ner hjortronsylten. Spritsa eller klicka grädden på semlorna.
10. Lägg på locken och pudra med florsocker.

Unna er en semla denna soliga Fettisdag! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar