måndag 28 november 2016

Fudge med cashewnötter

Advent startar tidigt i år, redan igår var det dags att kicka igång den. Men det är först nu och ännu mer till helgen som jag finner tid och ro att gräva mig in i allt det goda som julen har att erbjuda. Däremot måste jag säga att min första advent fick en fin start, då jag blev bjuden på årets första glögg och julmust och hembakt med saffran. För alla andra som också är sugna på julgodis rekommenderar jag varmt denna chokladfudge med nötter.
Fudge med cashewnötter
ca 50 st
Ingredienser:
200 g ljus choklad
300 g mörk choklad
1 burk sötad koncentrerad karamelliserad mjölk, ca 400 h
1 tsk vaniljsocker
2 dl cashewnötter, rostade

Gör så här:
   1. Grovhacka bägge chokladsorterna.
   2. Blanda alla ingredienserna, utom nötterna i en skål. Ställ dem över vattenbad (en kastrull med sjudande vatten i). Låt allt smälta samman och rör om då och då.
   3. Rör ner hälften av cashewnötterna i chokladsmeten.
   4. Klä en form, 20x20 cm, med bakplåtspapper.
   5. Häll ner smeten i den. Strö över resterande nötter.
   6. Låt kakan stå svalt tills chokladen har stelnat. Skär fudgen i små kuber. Förvara svalt i en lufttät burk.

God 1:a advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar