måndag 27 april 2015

Carbonara al forno

I dag skapade jag, en för mig ny rätt – Carbonara al forno, ett mellanting av Carbonara och lasagne. En krämigt god skapelse som jag tänker unna mig fler gånger. Jag tycker definitivt att den här då och då kan ersätta den vanliga lasagnen som vardagsmat.
Carbonara al forno
4 portioner
Ingredienser:
1 liten gul lök
2 klyftor vitlök
1/2-1 msk olivolja 
1 paket bacon (140 g)
2 ägg
2 dl (200 g) lätt crème frâiche
3 dl mjölk
½ tsk salt
½ tsk nymalen svartpeppar + extra efter gräddning
100 g (ca 2,5 dl) riven parmesan, eller annan vällagrad ost
10 lasagneplattor
2 msk hackad färsk persilja

Gör så här:
   1. Sätt ugnen på 225 grader.
   2. Skala och finhacka gul lök och vitlök.
   3. Strimla baconen och fräs tillsammans med bägge löksorterna i baconets fett (alternativt i 1/2 msk olivolja) på medelvärme under ett par minuter.
   4. Knäck äggen i en bunke och vispa samman med crème frâiche,  mjölk, salt och svartpeppar till en slät sås.
   5. Smörj en ugnsform (ca. 20x25 cm) med 1/2 msk olivolja. Häll upp lite av såsen i bottnen. Lägg på ett lager med lasagneplattor. Varva sås, lasagneplattor, baconfyllning och ost. Avsluta med att toppa med det sista av osten.
   6. Sätt in lasagnen längst ner i ugnen och grädda i ca 25 minuter.
   7. Låt lasagnen stadga sig en stund. Sprinkla över hackad persilja och nymalen svartpeppar. Servera med en sallad.

A presto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar